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タイトル: 建築業界における企業家活動 : 株式会社千金堂によるローコスト住宅販売事業構築の事例分析
その他のタイトル: Entrepreneur as the Driving Actor in the Creation of New Economic Geography : A Case Study of Senkindo
著者: 高橋, 勅徳
曽根, 秀一
キーワード: 関係論的転回
企業家活動
社会構造
一般住宅業界
企業家
relational turn
entrepreneurial activity
social structure
general housing industry
entrepreneurship
発行日: 2015-3-31
出版者: 法政大学イノベーション・マネジメント研究センター
抄録: 本論文の目的は、企業家概念を秩序構築主体として再定位することを通じて、企業家活動を把握し、分析的に記述する理論的視座を獲得していくことにある。企業家研究は、企業家という概念の下で(営利/非営利を問わず)、イノベーションという現象を、主体の具体的行為の次元から分析を試みる、独自の理論的傾向を有する。しかし、企業家研究における構造的進化論への転回の下で、企業家概念は社会構造に進 化を生み出す役割として定義され、変異を生み出す主体として矮小化されてきた。この構造的進化論への転回の下で企業家研究は、その研究関心が企業家の具体的行為からイノベーションを生み出す社会構造の分析に移り、企業家概念を用いることの理論的必要性が消失するだけでなく、研究領域としての独自性を見失うという理論的課題に直面してきた。この理論的課題に対して、近年、Steyaert(2007a)によって関係論的転回が図られている。この関係論的転回においては、新結合の遂行主体という企業家概念の持つ本来的な含意に立ち戻ることで、社会構造を前提とした秩序の(再)構築として、人々の具体的な行為の次元から分析していくことを目指している。本論文では関係論的転回における秩序構築の主体としての企業家という新たな理論的視座に基づき、一般住宅業界に新たな秩序を構築した株式会社千金堂の事例の分析的記述を行う。
First, this article repositions entrepreneurs as the economic actors driving the creation of new economic geographies underlying the existing social structure by way of an examination of the "relational turn" which has been proposed in recent research on entrepreneurship, and reveals a new theoretical perspective for analysis. Next, it conducts an analytical description of the example of the Senkindo, which has created a new economic geography within the general housing industry, and presents a new variation of entrepreneurial activity. Finally, it examines the theoretical and practical significance brought by relational turn-based analytic description. Senkindo did more than create a system to incorporate contractors, materials manufacturers, and customers. By building on the existing structure of the housing industry, establishing a liaison to conduct price negotiation with customers, and dividing construction tasks between local construction contractors, Senkindo transformed itself from a construction contractor to a home builder and general contractor, and by specializing in specialized architecture, it maintains relationships with customers from which it can continue to receive direct orders over a long period of time, such as temples, so it could be considered to be in a position to be able to circumvent the economic geography dominated by home builder companies.
記述: 査読付論文(refereed)。イノベーション・マネジメント研究センターの許諾済。学術目的以外の引用・複写を禁止しています。引用には出典を明記の事。
URI: http://hdl.handle.net/10114/12158
ISSN: 13492233
出現コレクション:イノベーション・マネジメント:Journal of innovation management

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